Меню сайту
Форма входу
Головна » 2018 » Листопад » 5 » Канонічне ніде. Ні УПЦ МП, ні УПЦ КП більше не існують
21:46
Канонічне ніде. Ні УПЦ МП, ні УПЦ КП більше не існують

Канонічне ніде. Ні УПЦ МП, ні УПЦ КП більше не існують
   
Вирішувати, у якому форматі буде відбуватися Собор і об'єднання церков, буде Вселенський патріарх

Усім, хто досі гадав і висловлював сумніви щодо того, у якому статусі знаходяться українські церкви та єпископи після рішення Святійшого Синоду Константинопольської Церкви про відновлення своєї юрисдикції в Україні, дав відповідь архієпископ Тельський Іов (Геча) у своєму інтерв'ю ВВС. Відповідно до пояснень владики, після Синоду в Україні поки немає ніякої іншої юрисдикції, крім Вселенської, всі украинські єпископи є єпископами Вселенської церкви і знаходяться у підпорядкуванні патріарху Варфоломію. Аж до до того моменту, коли патріарх скличе об'єднуючий собор, який повідомить про утворення Православної Церкви в Україні. Після чого ця церква отримає Томос про автокефалію.

Це інтерв'ю прояснило багато досі незрозумілих питань. І хоча багато хто сприйняв слова про юрисдикцію Вселенського патріарха як відповідь Чемберлена - Московському патріархату - це універсальна відповідь усім. Включаючи патріарха Київського. І, можливо, навіть, йому в першу чергу.

Напевно, не випадково, за інформацією джерел, саме у "ставці" патріарха Філарета це інтерв'ю викликало велике роздратування. Втім, за інформацією інших - не менш компетентних джерел - між архієпископом Іовом і патріархом Філаретом відносини досить складні, щоб не сказати конкурентні.

Отже, згідно слів архієпископа Иова, в Україні немає ні УПЦ КП, ні УАПЦ, ні УПЦ МП. Про те, що перших двох "як би немає", почали говорити відразу після Синоду на Фанарі. Але в Україні за подібні "розмови" прихильники (і навіть офіційні особи) Київського патріархату негайно наклеювали ярлик "агента Москви". На архієпископа Іова подібний ярлик накласти важче (хоча спроби роблять).

За словами владики, Константинополь не легітимізував - і навіть не думав це робити - УПЦ КП та УАПЦ, і пов'язаний з ними розкол, як йому намагаються інкримінувати у Москві. Навпаки, він їх зовсім скасував - разом із УПЦ МП. Україна у даний момент знаходиться у перехідному періоді - від розколу до об'єднання - і він ознаменований тим, що є єпископи, митрополити, клірики, які живуть у звичайному церковному режимі де-факто, але ті структури, до яких вони належали досі, більше не існують де-юре. Всі єпископи та клірики знаходяться у одному канонічному стані - і, до речі, саме з цією метою були зняті анафемі з керівників розколів, а єпископи неприйнятних церков підтверджені в сані.

З 11 жовтня - з моменту скасування акту 1686 року про передачу Київської митрополії від Константинополя Москві - в Україні немає ні Московського патріархату, ні Київського, і єдиний легітимний глава церкви тут - Вселенський патріарх. Він і буде розпоряджатися ситуацією, скликати собор і вирішувати, у якому форматі буде відбуватися Собор і об'єднання.

Якщо це дійсно так, то це удар не тільки - і вже не стільки - по Московському патріарху і підвладній йому УПЦ МП. Вони свій удар отримали ще 11 жовтня - і досі, здається, так і не отямились від нього. Інтерв'ю владики Іова - удар також по патріарху Філарету. Вся бурхлива діяльність УПЦ КП та її глави у останні два тижні - з титулами предстоятеля, назвами своєї церкви, планами на проведення Собору та формату цього Собору - у світлі сказаного владою Іовом можна вважати порожніми балачками. Якщо не прямим виявом непокори Вселенському патріарху.

Однак це ще не все. Владика Іов у своєму інтерв'ю розбиває всі плани, представлені публікою предстоятелем УПЦ КП на Собор і "після Томоса". Згідно пропозиції патріарха Філарета, у Соборі могли взяти участь і голосувати лише ті єпископи, які підписали звернення про надання автокефалії у квітні. В основному це єпископи УПЦ КП. Всі ідеї залучити до собору якомога більше єпископів з УПЦ МП патріарх і його оточення відкидали і, мабуть, прикладали немало зусиль, щоб представники УПЦ МП самі не захотіли приїхати на "собор Філарета". У медія зформувалася стійка думка про те, що було б добре тримати "московських попів" подалі від української помісної церкви. А сам патріарх Філарет запропонував як вихід з положення подвійну юрисдикцію - "після Томоса" у нас буде і українська церква, і РПЦ в Україні для тих, хто не бажає приєднатися "(на умовах УПЦ КП).

Цей план владика Іов відкинув. З його точки зору подвійна юрисдикція - це нонсенс. Юрисдикція може бути лише одна. В даний момент в Україні це юрисдикція Вселенського патріарха. "Після томоса" буде юрисдикція митрополії / патріарха Київського. Московської юрисдикції вже немає і не буде в майбутньому ні в якому статусі - ні "першої", ні "другої" ні стопятисотою. "Подвійна юрисдикція" неможлива, тому що це порушує принцип "одне місто - один єпископ".

 

Та і не потрібна вона, тому що мета Вселенського патріарха в Україні - не просто дати автокефалію чи відірвати шматок від РПЦ, а подолати розділення української церкви. Автокефалія - не самоціль, а механізм, який, за думкою Фанара, повинен подолати раскол. Тому об'єднання українських православних у одну церкву може бути тільки тотальным. Це принципово для Фанара. Ті, хто не забажає приєднуватися до української православної церкви, опиняться не в "альтернативній юрисдикції", а просто в канонічному ніде.

Скажу відразу: це не стане дзеркальною ситуацією з "канонічним ніде", у якому знаходилися українські "розкольники" до 11 жовтня 2018 року. Вірні УПЦ КП та УАПЦ були викинуті з канонічного спілкування, тому що не бажали визнати московську церкву, де де-факто залишилася УПЦ МП. Автокефалія Православної Церкви в Україні покликана подолати цю гібридну подвійність, при якій бути канонічним україномовним православним можна було тільки визнаючи своїм духовним центром зарубіжну недружню столицю. Після Томоса українське православ'я втратить привід для внутрішнього конфлікту - його центром буде Київ. Якщо комусь із українських православних і далі захочеться перебувати у канонічному підпорядкуванні Москви, це буде означати, що у них щось не так з розумінням православної віри.

Скільки часу займуть переговори та пошук моделі єдиності, здатної охопити якомога більшу частину українського православ'я - оце найбільш інтригуюче запитання. Владика Іов дав зрозуміти, що якщо для цього будуть потрібні роки, значить, так воно і буде, але він розраховує на те, що так сильно справа не затянеться. У кінцевому підсумку, вирішувати буде Вселенський патріарх - і про ступінь готовності, і про скликання собору, і про його формат. Усі українські єпископи та зацікавлені сторони просто "повинні очікувати директиви Вселенського патріархату щодо свого подальшого функціонування та існування", - зазначив владика Іов. Коли Вселенський патріарх вважатиме за потрібне, він повідомить через своїх екзархів.

Досі залишається незрозумілим, наскільки точно архиєпископ Іов "переклав" рішення Синоду на Фанарі на "загальнозрозумілу" мову інтерв'ю і як багато "від себе" він уклав у цей переклад - владика, як уже було сказано, не зовсім безпристрасний в "українському питанні". Але одне не викликає сумнівів: переграти Константинополь на каноничному полі і Москва, і Київ навряд чи зуміють.

А всім учасникам потенційного об'єднання слід тренуватися в терпінні і смиренні. Зважаючи з усього, ці чудові якості їм іще знадобляться.

Катерина Щоткіна

(Переклад наш - Ред.)

Dsnews.ua

 

Переглядів: 55 | Додав: xCosmick | Рейтинг: 4.8/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Календар
«  Листопад 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Архів записів
Друзі сайту
 
  
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Copyright MyCorp © 2018 Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz